What is the differance between video art and film? Video art comes from the tradition of art and film from the tradition of entertainment (or educaton - in anyway film has a "service traditon", art not ) .
(Definition by Bieniek)
Short film, Germany, completed in 2008. Shot in 2006. 13 min. 30 sec. Great 16th Dolby SR.
"Prädikat besonders wertvoll" of the "Filmbewertungsstelle Wiesbaden".
Reason of the jury (translated from orig. German):
The resistance in middle-class families to talk about their own problems has often been a topic in films. But seldom has this speechlessness been so compressed and so skilfully intertwined in its allusions as in New Year's Eve Home Run.
The son is homosexual and wants to introduce his boyfriend to his parents. He has a conflict with his strict old-school father, a supposedly successful architect, for whom it is already a provocation that his son puts his “junky” student car in front of the house - because of the neighbors. He gives him the car key and finally his mother drives the car behind the house. She chats with his friend about acting and Milan, even without addressing the really important topic.
The film works perfectly with gestures and facial expressions and has a sophisticated dramaturgy. This creates an uncomfortable feeling, which increases as the conflict increases, up to and including the father's attempt to commit suicide and his admission that he made mistakes at work. The son also reacts with repression.
Sebastian Bieniek shows a lot of talent with this film, although the film could be too complex and difficult to understand for some viewers. Not everyone will recognize the delicious movie quotes (E.T.).
Perhaps it is no coincidence that the images in black and white are reminiscent of the beginnings of German auteur filmmakers.
(Original German text)
Begründung der Jury:
Die Widerstand in bürgerlichen Familien, über eigene Probleme zu sprechen, war zwar schon häufiger Thema in Filmen. Selten jedoch ist diese Sprachlosigkeit so komprimiert und in ihren Andeutungen so geschickt verflochten worden wie in Silvester Home Run.
Der Sohn ist homosexuell und will seinen Freund den Eltern vorstellen. Einen Konflikt hat er mit seinem strengen Vater alter Schule, einem vermeintlich erfolgreichen Architekten, für den es schon eine Provokation ist, dass der Sohn sein „schrottiges“ Studentenauto vor das Haus stellt – wegen der Nachbarn. Der gibt ihm den Autoschlüssel und schließlich fährt die Mutter den Wagen hinter das Haus. Sie plaudert mit seinem Freund über Schauspielerei und Mailand, auch ohne das eigentlich wichtige Thema anzusprechen.
Der Film arbeitet perfekt mit Gesten und Mimik und hat eine ausgefeilte Dramaturgie. So baut sich ein unbehagliches Gefühl auf, das sich durch die Steigerung der Konflikte bis hin zu einem Selbstmordversuch des Vaters steigert und seinem Geständnis, im Beruf Fehler gemacht zu haben. Der Sohn reagiert ebenfalls mit Verdrängung.
Sebastian Bieniek zeigt mit diesem Film viel Talent, wobei der Film für einige Zuschauer zu komplex und schwer durchschaubar sein könnte. Nicht alle werden die köstlichen Filmzitate (E.T.) erkennen.
Die Bilder in Schwarzweiß erinnern vielleicht nicht von ungefähr an die Anfänge deutscher Autorenfilmer.
Filmbewertungsstelle Wiesbaden
„Silvester Home Run" (film still) by Sebastian Bieniek, 2008
„Silvester Home Run" (film still) by Sebastian Bieniek, 2008
„Silvester Home Run" (film still) by Sebastian Bieniek, 2008
Cast:
Hannes Wegener, Michael Kausch,Lennie Burmeister and Sabine Wegner
Crew:
Directing and script: Sebastian Bieniek
Director's assistent: Nicolai Zeitler
Cinematographer: Manuel Kinzer
Cinematographer's assistent: Nils Linscheidt
Mat-assistent: Elisa-Christin Knüpfer
Steadycam-operator: Matthias Biber
Storyboard: Anneke Gerloff
Sound: Robert Draber und Matthias Richter
Sount-aussistent: Hunor Schausclitz
Sounddesign: Karsten Höfer
Sound-Mix: Alex Leser
Production-design: Kerstin Eichner
Costumes: Nathalie Neusüß
Make-up: Stefanie Kinzel und Pauline Späte
Light: Pit Holleber, Mark Krishna Warnecke
Licht: Jonas Schmager
Grip: Simon Menges und Jonathan Beier
Soon to be uploaded...
E-Mail: mail(at)bieniek.at
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